Sista kulan sparar jag åt grannen

Fausta Marianovic´ skildrar ett tragiskt skede i Europas historia på ett oväntat underhållande sätt - historiens huvudkaraktär (hon själv?) står mitt i det uppblossande Balkankriget utan politiska sympatier, vilket upprör många av hennes närmaste. Medan hon försöker bringa reda i sina tankar över hur det blivit som det blivit kämpar hon också för att rädda sin familj från stormens öga i Bosnien, och för att hålla ihop den. Förvirringen är total både på samhälls- och personlig nivå. Ska jag vara ärlig är jag också lite förvirrad - ustasjer, tjetniker, Tito och Jugoslavien, sen Bosnien, serber, kroatiska katoliker och muslimer är mitt i ett krig bortom allt förstånd. Men trots min rudimentära uppfattning om vad som hänt känner jag ändå att jag har mer koll nu. Läs den för det om inte annat.

 

/ Milady


Kommentarer
Postat av: gunnars söner

hej!

vad har hänt med karin?

2009-12-15 @ 23:45:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback