Nytt utseende

Jag kände för att pyssla lite, och resultatet blev det här. Sån dära feedback och sånt kan man ju lämna så försöker jag fixa till allt toppensnyggt.

/ Charlie

Sommarläsningsrapport del IV

Magdalena Graaf

Det ska bli ett sant nöje att döda dig


För mig, och för de flesta andra som minns det sena nittiotalet, har Magdalena - tillsammans med lillasyster Hannah - kommit att vara den svenska versionen av Baywatchs Pamela Anderson. Jättesöta, jätteblonda och med jättestora opererade bröst. Ja, det var väl ungefär det de blev kända för. Nittiotal blev tvåtusental, och Magdalena Graaf blev plötsligt Sveriges mest kända fotbollsfru. Efter otaliga offentliga skilsmässor och återföreningar försvann Magdalena Graaf från rampljuset, men återvände 2006 som författare till den självbiografiska Det ska bli ett sant nöje att döda dig. Jag måste erkänna att jag var skeptisk. Väldigt skeptisk, till och med. Men när jag av en slump lyssnade på Magdalenas sommarpratande 2007, blev jag märkbart berörd av hennes berättelse. "Man blir som en tigrinna", minns jag att hon berättade. "Gör vad du vill med mig, men du rör inte mitt barn" väste den lite hesa rösten med den stockholmska klangen fram. Och jag, jag började gråta.


Det ska bli ett sant nöje att döda dig är rent språkligt inget mästerverk. Det är hoppigt och hackigt, klyschigt och bitvis väldigt upprepande. Men bortom det lite tafatta berättandet växer en otrolig berättelse fram. Magdalena berättar om åren av misshandel, först den av dåvarande maken, och därefter den som så många andra kvinnor också vittnat om. Nämligen den psykiska misshandel man som utnyttjad kommer att ställas inför hos det svenska rättsväsendet.


Det som skiljer Magdalenas berättelse från många andras, och det som gör att jag verkligen imponeras av hennes - i brist på bättre ord - inre styrka, är hennes epilog. Berättelsen igenom sitter jag och undrar hur hon vågar berätta, om hon inte är rädd för att exmaken ska söka upp henne och hennes familj igen. Men i efterordet får vi svaret. Där så många andra människor ser hämnd, ser Magdalena förlåtelse. Hon tänker inte glömma, eller låtsas som om all misshandel, all ondska, aldrig har hänt. Hon måste leva med sin historia varje dag. Men det måste också hennes exmake. Exmaken är fortfarande en del av hennes liv. Även om jag tror att många (mig själv inkluderad) tycker att det tycks märkligt, menar Magdalena att han fortfarande är far till deras son. Och de har båda rätt till varandra.



Foto: Charlotta Ivanova

Som sagt - Det ska bli ett sant nöje att döda dig är inget mästerverk, och jag kommer nog aldrig att läsa om den. Men boken - och berättelsen - är viktig, av många olika orsaker. Kvinnomisshandel är ett ämne som aldrig någonsin får sluta diskuteras. Men utöver det lär Magdalena Graafs berättelse skitnödiga kulturkritiker (dit jag även räknar mig själv) att även bystiga blondiner har viktiga saker att berätta. Bara det gör boken värd att läsa.


Eder,

Charlie


PS. Lyssna på Magdalenas sommarprat här.


Sommarläsningsrapport del III

Maria Ernestam

Busters öron


För flera månader sen tipsade Linda om Maria Ernestams Busters öron. Hon beskrev den i så levande ord att det var omöjligt att inte vilja läsa den, så jag - som modebloggarna kallar det - klickade hem den. Som vanligt är tiden för liten och viljan för stor, så Busters öron har legat på paus fram till nu. Ganska snart efter att jag börjat läsa förstår jag Lindas fascination över Busters öron. Den är nämligen något så ovanligt som en riktigt jädra bra bok.


På sin 56-årsdag får huvudpersonen Eva en dagbok av sitt barnbarn, och dagboken förvandlas snabbt till ett slags memoar över Evas liv. Hon berättar om sin uppväxt i femtio- och sextiotalets Stockholm, om lantstället på västkusten, om sin kärleksfulla men frånvarande pappa - och hon berättar om sin mamma. Sin vackra, sociala, begåvade och tyranniska mamma. Hon berättar om grannhundarna Buster och Jocke, om sin första kyss och sin första kärlek. Och hon berättar det på ett sätt som går läsaren under huden, som får det att vända sig i magen och stocka sig i halsen.  


Parallellt med berättelsen om Evas liv löper en berättelse om rosor. Vackra och väldoftande, men också taggiga, buttra och svårskötta binder rosorna samman både Evas och hennes mors liv - i flerdubbla bemärkelser.


Jag skulle kunna skriva sida upp och sida ner om Ernestams berättarteknik, en teknik som innebär att läsaren ständigt hålls ovetande om vad som egentligen är sanning. Jag skulle kunna breda ut mig om Evas dubbla natur, om hennes målmedvetenhet och hennes drivkraft. Men jag gör inte det. Jag vill inte riskera att avslöja något om denna fantastiska berättelse. Läs den, så pratar vi om den sen istället. Och om vad som en vildvuxen rosenbuske egentligen kan betyda.


Hälsningar,

Charlie