Möte 071207:: George Orwells 1984::

Samtliga medlemmar närvarar vid dystopiernas första möte. Mötet äger rum hos ordförande Dunja Raskolnikova. Hon hälsar alla välkomna, häller upp vinet och öppnar mötet.  Dunja, som är mycket nöjd med att ha hittat vad som troligen är den billigaste bag in boxen i systemets sortiment, tvingas medge att billigt inte alltid är ekvivalent med gott. Eftersmaken smakar starkt av bly. Dock är det ett lätt vin som slinker ner i brigadens torra strupar. Endast Haller avböjer vinet, då han på grund av ryggskott går på triangelmärkt smärtstillande.


Mnemosyne börjar med att berätta att Franco dog 1975, detta då tre av brigadisterna kvällen innan sett Pans labyrint och förfärat insett att deras kunskaper om Spanien inte är jättestora.


Läsningen har gått sådär, eftersom det är uppsatstermin för de flesta, medan andra har fullt upp med julruschen. En del har läst verket för flera år sen, och minns historien i stora drag, medan andra hetsläst de senaste dagarna och därför inte helt hunnit läsa klart. Ordförande Dunja är den enda som denna kväll kan stoltsera med flaggan i topp.

Dunja berättar att George Orwell egentligen hette Eric Arthur Blair och att han alltså skrev under pseudonym. Han levde mellan 1903 och 1950, föddes i Brittiska Indien och arbetade bland annat som kolonialpolis i Burma. Orwell tillhörde den politiska vänsterfalangen.

De mest kända verken är 1984 (1949) och Animal farm (1945). Båda är kritiska till olika politiska ideologier.

När vi ändå pratar om Franco kan det nämnas att Orwell faktiskt slogs emot honom. Han var emot kommunismen men ansåg sig själv vara socialist. Han hatade intellektuella men var själv litteraturkritiker. Det kan inte ha varit lätt för den gamle Orwell att förklara sina åsikter alla gånger.


Bacchi hjälps åt att sammanfatta boken som handlar om Winston Smith som arbetar på Sanningsministeriet och är tämligen missnöjd med att leva i ett samhälle som är under ständig bevakning. Winston lever i en stad som brukade kallas London och som ligger i Oceanien som är en av tre stater i världen. De andra två kallas Eurasien och Ostasien och med dessa ligger Oceanien ständigt i krig, antingen med den ena eller den andra, eller båda samtidigt.

I Oceanien består befolkningen till 85% av proler, arbetarna som inte anses utgöra ett hot mot staten, då de är för korkade för att tänka. Resten av befolkningen tillhör partiet och förväntas avguda Storebror.

Winston träffar på sitt arbete på Sanningsministeriet en kvinna som heter Julia och som tar med honom på en utflykt till naturen. Julia visar sig vara lika kritiskt inställd till Storebror som Winston och de tu inleder en kärlekshistoria. Det är inte lätt för dem att träffas, men de lyckas genom att vara försiktiga och hittar ett litet kärleksnäste där de kan vara fria från TV-skärmarna.

O´Brien, som verkar vara en regimkritiker, bjuder hem Winston och ger honom boken skriven av Goldstein, Brödraskapets grundare. Brödraskapet är regimkritiska och enligt O´Brien kommer de att på sikt störta Storebror. Han låter Winston och Julia bli medlemmar av Brödraskapet mot att de lovar att ge sina liv för att motarbeta storebror.

I det dagliga tvåminutershatet är det ofta Goldstein och hans förräderi som står i fokus för hatet folket förväntas ryckas med i.

Mnemosyne påpekar att tvåminutershatet liknar det berömda Flogstavrålet* på många sätt.

När Winston fått boken läser han den högt för Julia så att de tillsammans får kunskapen om hur världen är uppbyggd. Under läsningen blir de dock överraskade av tankepolisen som tar dem till Kärleksministeriet där de på varsitt håll utsätts för tortyr av O´Brien, vars uppgift är att få dem att förändra tankesätt.


image8

Foto: Charlotta Ivanova

Efter sammanfattningen av verket punktar Brigaden upp några övergripande teman de vill diskutera under kvällen:


  • Motsatser (Effi)
  • Historierevisionism (Haller)
  • Symbolism (Haller, Effi och Charlotta)
  • Genomslag av boken (Charlotta)

För att börja med motsatserna i boken diskuteras Storebrors slogan

"KRIG ÄR FRED
FRIHET ÄR SLAVERI
OKUNNIGHET ÄR STYRKA"

Mnemosyne nämner Luke Rhineharts verk Tärningsspelaren (1971), som också diskuterar frihetsbegreppet.

Haller är lite fundersam över motsatserna och undrar om det inte istället är konnotationer det är fråga om. Han menar att det faktiskt står Frihet är slaveri och att om Storebror säger det så är det så. Effi som antecknar för brinnande livet, börjar titta på satserna och tänker att orden som kommer efter är, faktiskt står i subjektiv predikatsfyllnad och således bestämmer subjektet. Precis på samma sätt stämmer det också att två plus två är fem.


De flesta har läst den översatta versionen där det nya språket kallas nyspråk, vilket inte är en perfekt översättning. På engelska kallas språket newspeak, vilket mer stämmer överens med idéen om vad språket ska åstadkomma. Haller menar att det handlar om ett nytt sätt att tala och inte ett nytt språk. Det är ju en politisk åtgärd att få invånarna att genom språket tänka annorlunda. Om det saknas ord kan man ju heller inte uttrycka det man tänker.


Diskussionen går vidare in på ministeriernas namn, kärleksministeriet är ju platsen där man utsätts för tortyr för att i slutändan älska storebror. Sanningsministeriet skriver om historien till sin egen fördel och så vidare. Haller börjar prata om nazisterna, vars parti så vackert var döpt till Nationalsocialistiska arbetarpartiet. Han går vidare och gnäller om Moderaterna som kallar sig Det Nya Arbetarpartiet. Dessa eufemismer är bara ett fint namn på något som inte alls är lika fint. Effi skrattar lite och nämer DDR (Deutsche Demokratische Republik) som ännu ett exempel på ett namn som inte riktigt stämmer överens med innehållet, men uppvisar stora likheter med oceaniska samhället.


Här någonstans undrar Mnemosyne om Norge ändå inte är den sista sovjetstaten after all, och Haller motsäger. Vad diskussionen gick ut på är oklart, då sekreteraren tänkte "det här kommer jag ihåg utan att anteckna". Att det har något med språkpolitiken står klart då anteckningarna därefter går in på huruvida det går att reglera ett språk eller ej. Charlotta och Haller försöker förstå vad Mnemosyne menar med sitt uttalande.


Vidare funderas det över människorna i romanen och deras egenskaper. Det finns egentligen bara två typer beskrivna, å ena sidan de rättrogna partivännerna och de levande/tänkande/sexuella personerna.

Vidare motsatser kan tänkas vara Winstons dröm om O´Brien där han får för sig att de kommer att träffas lyckligt efter döden, men det blir i tortyrkammaren istället.


Angående frasen Att tänka är att dö, som Winston kommer fram till, menar Haller att det inte är straffet i sig som är straffet, utan att det är själva tänkandet som är döden. Han menar att genom att ha förmågan att tänka så träder man in i en mental död, vilket är ett straff värre än en fysisk död. Under tiden roar sig Mnemosyne och Dunja med att försöka få in en hel salt pinne på tvären i munnen. Det går sådär.


Punkt två, historierevisionism. Titeln diskuteras. Varför just 1984? Ingen är säker på varför.

Mnemosyne vill reffa till Rädd att flyga, där tyskarna försökt sudda ut sin historia genom att klistra över det otäcka i historieböckerna. Skillnaden är att i Rädd att flyga gör man det öppet, medan man i 1984 gör det på ett systematiskt sätt och förstör bevisen.

Haller tar upp citatet de som kontrollerar historien kontrollerar framtiden och menar att Winstons problem är att han inte vet någonting om då och därför inte har en aning om sen.


Diskussionen går oförklarligt in på konsumtionssamhället, och de av brigadisterna som arbetar i butik rasar över folks köphysteri, därefter går diskussionen vidare in på frågan om huruvida kriget existerar eller ej. Mnemosyne som inte sett The village på grund av rädsla, men fått den återberättad, vill referera till den och dess likheter med 1984. Brigadisterna har antingen tråkats ut av mötet, eller druckit för mycket vin, för återigen glider diskussionen ifrån 1984. Snuff-filmer och tonårsvåld avhandlas, intressant men ej relevant för mötet. Vidare diskuteras författarna Torey Hayden och David Pelzer och människorna som läser deras böcker. Brigaden hyser en motvilja mot både författarna och läsekretsen. Återigen diskuteras konsumtionssamhället och dess baksidor.


För att återgå till verket, så glider diskussionen in på hur 1984 får läsaren att reflektera över samhället man lever i och hur vi människor indoktrineras.


Punkt tre, symbolism. Dunja tar upp likheten med natursynen i Lady Chatterleys älskare, Winston och Julia förenas för första gången ute i naturen där de djuriska instinkterna fortfarande finns kvar. Bland sjungande fåglar och blommande blommor förenas de i älskog. Winstons kropp tillfrisknar sakta av Julias beröring och han blir alltmer levande ju längre deras relation pågår. Haller hoppar på referensen till den gode Lawrence och vill diskutera industrailiseringen vs. Naturen.

Namnsymboliken tas upp, och Julia är den första upp till granskning. Brigaden är överens om att hon namngetts efter Shakespears Julia. Likheter med Romeo och Julia finns, i och med att Winstons och Julias relation är förbjuden och omöjlig. Shakespeare representerar det gamla England, vilket Julia också kan sägas göra i och med att hon har kvar sina instinkter, såsom sexuell lust.

O´Brien, då? Ett vanligt irländskt namn på en ond man? Vad ska det betyda? Att Orwell hade ett horn i sidan till irländare, eller att O´Brien står för en stor, av staten styrd massa av vanliga människor?

Emmanuel Goldstein, ledaren för Brödraskapet har begåvats med ett judiskt namn, vilket skulle kunna symbolisera skulden. Dunja undrar om Winstons rädsla för råttor står för något särskilt, och vad i så fall. Något egentligt svar på den frågan får hon tyvärr inte. Menmosyne försöker sig på en parallell till Råttfångaren i Hameln, men vad hon vill få fram är oklart.

Haller och Dunja tar upp rum 101 till diskussion och dess betydelse symboliskt sett. Det är där man möter sin absoluta rädsla och paralleller till Ghostbusters och Harry Potter dras.  Någon säger att rädslan borde vara att tänka, alltså att rum 101 borde vara rädslan för sina egna tankar.


Efter tortyren som både Julia och Winston överlever träffas de på gatan och Julia har blivit ful, Winston är inte attraherad av henne längre. Detta torde bevisa att han slutligen övergått till Storebrors sida, det är inte meningen att han ska bli attraherad av någon.


Barnen i samhället ingår i små grupper, där de uppfostras till rättänkare, en ganska stor likhet med Hitlerjugend.

Winstons förra fru heter Catherine, och det namnet betyder kysk. Detta stämmer väl överens med hennes personlighet, varför hon antagligen fått namnet. Winston då? Ja, man kan ju tänka att det är Winston Churchill bakom det namnet.


Punkt fyra, genomslagskraft av boken.

Vad har boken berikat omvärlden med, förutom talesätten "det känns väldigt 1984..." och "storebror ser dig..." då? Ja, bland annat har vi de senaste åren kunnat följa unga mediekåta människor och deras vardag i det så kallade Big Brother-huset.

Ungefär här kastar Haller in handduken på grund av sina ryggsmärtor. Efter att alternerat promenader i Dunjas inte så stora lägenhet och liggande på sängen ger han upp för kvällen. Ingen kan klandra honom, han höll ut länge ändå.


Nästa möte bestäms till den elfte januari tjugohundraåtta hos Charlotta Ivanova. Nästa bok blir Aldous Huxley Du sköna nya värld

Dunja knyter ihop säcken med orden det gick väl bra ändå och syftar då på den något bristfälliga läsningen. Mötet avslutas till förmån för hårfärgning och Idolfinal.


Vid tangenterna

Effi Briest

* Flogstavrålet utstöts varje kväll kl 22:00, bland höghusen i studentghettot.

Lugn i stormen

Effi har de senaste två kvällarna förfallit åt modern teknik och därför inte publicerat det senaste protokollet. Men hon blivit något av en Nintendo Wii-fantast. Hon ska genast skärpa sig, det lovar hon.

// Effi Briests presstalesman