Vad är så skört att det bryts om du säger dess namn?

av Björn Sortland (det ska  egentligen vara ett norskt ö där) fraktades hem till mig av Sara idag. Vi skulle ha fredagsfikat på stan idag, men på grund av en fasansfull förkylning har jag varit sängliggande i flera dagar. Jag som aldrig är hemma från jobbet annars. Under sjukdomens första dag fick jag äntligen tid att läsa ut Mara Lees Ladies efter månader av stress, läsovilja och för mycket jobb. Lees roman har kallats för smart chiclit, vilket jag inte är säker på att jag håller med om. Chiclit är för mig litteratur man griper till när hjärnan är överarbetad eller sinnet behöver lättas upp. I Ladies finns inget uppmuntrande, snarare är hämnd ett nyckelord. Romanen är bra, men jag skriver inte under på att det är chiclit. Skrivs chiclit förresten ihop eller isär? chiclit eller chic lit? Jag vet inte jag.

För att återgå till postens titel, så kom Sara med en krya på dig-present som passade perfekt! Hon minns att jag gillade Ardelius, och hade med sig en liknande norsk roman. Det är visst självaste Ardelius som översatt Sortland dessutom. Boken är lika fragmentarisk som Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så  himla mycket av Ardelius, den handlar om kärlek, och den går rätt in. Den läses lätt ut på nätta timmen, perfekt för en bacchimedlem som nästan tappat lusten att läsa (läs är för stressad). Sara visste precis vad som piggar upp i ett lästrött och förkylt hem, man tackar! Mina favoritcitat ur boken följer här nedan

"Hans längtan är så stark, men kanske är Ingrid en annan än den han vill att hon ska vara. Eller om hon är den han vill att hon ska vara, men att det inte hjälper." (s. 30-31)

"[...] , men så är det, kärleken är evig, och att inbilla sig något annat, vad som helst, är det största felet man kan göra som människa, att den som inte griper kärleken medan det finns tid riskerar att förlora sin själ för evigt" (.s. 120)


eder Effi Briest

Kommentarer
Postat av: Milady

Inspiration jo jag tackar! Läser just nu Douglas Couplands Gum thief, den mannen vet allt om tristess! (Med detta inte sagt att boken är tråkig =) ) Rapoprt kommer

2008-10-04 @ 16:22:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback