Utmaning antagen!

Sittandes i soffan med utsikt mot två gråa Billy antar jag utmaningen!

- Vilken författare har du flest böcker av i din bokhylla, serier (exempelvis Harry Potter) inräknade?

Svar:I min bokhylla finns nog flest böcker av min kära Agnes von Krusenstjerna, serien om Fröknarna von Phalen. Det började med att första delen lästes som tvingbok på uppsatskursen och tycke uppstod mellan mig och märkliga Petra von Phalen. Det var bara att fortsätta! 

- Vilken författare har du flest böcker av i din bokhylla, serier ej medräknade?

Svar: Om man inte får räkna serier måste jag säga att loppet är tämligen dött. Om jag har fler böcker av samma författare  är antalet oftast två [varför är det så? undrar jag nu]. Bland annat rör det sig om författare som Karen Duve, en stor favorit, Shakespeare, Goethe, Strindberg, Johanne Hildebrandt, Paulo Coelho, José Saramago, J.R.R. Tolkien, och Hjalmar Söderberg.

- Är någon genre speciellt framstående?

Svar: Nja, jag vet inte jag... Genre? Svår fråga! Jag tycker om romaner i nästan alla former PUNKT

- Är det någon titel du vill pusha lite extra för?

Jag passar gärna på att slå ett slag för Dies ist kein Liebeslied av Karen Duve, eftersom hon skriver fantastiskt. Språket är träffsäkert och hon är bitskt rolig!
Vidare kan jag varmt rekommendera Hjalmar Söderbergs Den allvarsamma leken på grund av den mycket vackra berättelsen om Lydia och Arvid.

- ...eller är det kanske någon du till och med tycker är lite pinig?

Jag har Johanne Hildebrandts Freja och uppföljaren Idun ståendes i bokhyllan. Jag har läst den första och var barnsligt förtjust i den. Jag väntar in rätt tillfälle att sätta klorna i uppföljaren. Since I am före detta Sandemo(!)-fantast gillar jag trolldom, mytologi och kärlekshistorier man redan från början förstår kommer att utvecklas. Skämmigt eller inte, det får ni avgöra. Men jag kan väl säga som så här, Hildebrandt och mitt förflutna som Sandemonörd är väl kanske inget jag flashar med varsmhelst och närsomhelst...

Jag uppmanar härmed er andra att även ni anta utmaningen! My work here is done!

Eder Effi-Peffi

Kommentarer
Postat av: Mnemosyne

Jag har både Freja, Idun och Saga! Jag skäms inte ett spår!

2008-03-18 @ 16:00:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback