Om läsning

Vilka orsaker kan finnas till att barn/elever får svårigheter med skriftspråket? På vilket sätt kan förskola/skola vara orsak till barns/elevers språk-, läs- och skrivsvårigheter? Hur kan man arbeta förebyggande med läs- och skrivutveckling? Beakta insatser som gagnar barn/elever i alla åldrar.


Så lyder morgondagens seminarieuppgift. Och efter en dags läsande och funderande är jag ännu mer övertygad om det jag hela tiden vetat, nämligen att att läsa är det bästa som finns. På sätt och vis kan jag ibland vara avundsjuk på dem som ska undervisa de riktigt små barnen, de som är mitt uppe i det där fantastiska som är att lära sig läsa. Att få introducera bokstäver och stavelser, att stolt titta på när ens elever, ens hjärtebarn, låtsasskriver med bokstäver som bara de förstår och låtsasläser hemliga texter - det som på fint forskarspråk heter att man 'preskriver' och 'preläser' - det måste vara bland det finaste man kan göra.


Att lära sig läsa är att få tillträde till en ny, hemlig värld. Att lära sig läsa och skriva handlar inte bara om att förstå skillnaden mellan konsonanter och vokaler, om att förstå att ett a plus en ring plötsligt blir ett å. Att lära sig läsa handlar nämligen om att lära sig allt annat. Att lära sig läsa (i den vidgade bemärkelsen tillägnan och förståelse av text - och då inte bara den skrivna texten) är att lära sig om sin omvärld - och att lära sig om världen.


Läsning kan vara så mycket. Det kan vara att fly in i en annans vardag, eller att få hjälp att bättre förstå den egna. Det kan vara spänning och äventyr, fart och fläkt - eller kanske den enda stunden av lugn.


Ju mer du läser, desto bättre. Så enkelt är det. Allt behöver inte vara Shakespeare, allt behöver inte ens vara bra. Men läsa, det måste man!


Charlotta hjärtar böcker lika med sant.


Kommentarer
Postat av: Dunja

Hear, Hear. Jag fick frågan igår vad jag skulle göra om jag fick en miljon dollars. Första svaret som poppade upp var "jag skulle bara läsa".

2008-03-14 @ 08:45:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback