Mnemosyne rapporterar

Vill först och främst lägga in en liten brasklapp, jag har inte hyllorna framför mig utan får lita till minnets dunkla djup. Det kan vara fel...men jag borde ju ha koll på mina käraste ägodelar.

- Vilken författare har du flest böcker av i din bokhylla, serier (exempelvis Harry Potter) inräknade?

Serier inräknade så är det antingen Van Veeteren-serien av Håkan Nesser (böcker som jag började läsa eftersom författaren undervisade mig i årskurs 7) eller, eh, Peter O'Donnell's Modesty Blaise-romaner, vilka jag samlade på mig under min mest maniska Modesty-tid på gymnasiet. Hon är fortfarande min idol. Eller vänta, jag har ju alla böcker om Anne på Grönkulla! Oavgjort kanske.

- Vilken författare har du flest böcker av i din bokhylla, serier ej medräknade?

Här får jag inga poäng för kvalitet tror jag, det är antingen Nick Hornby eller Marian Keyes.

- Är någon genre speciellt framstående?

Trots vissa rensningar är det nog fortfarande chick lit som dominerar. Men s.k. "finlitteratur" tar in eftersom jag köpt det mesta på litt.vets kurslitt.listor de senaste terminerna.

- Är det någon titel du vill pusha lite extra för?

Mycket tankeväckande, lite rörig, rolig och delvis upprörande: Luke Rhineharts "Tärningsspelaren". Tyvärr tror jag att jag har tappat bort den, men den har funnits i hyllan och därför räknar jag med den. Protagonisten är psykolog och experimenterar med sig själv, hans tes är att man kan bara vara en fri människa om man blir kvitt sin personlighet och alla val man gör på grund av den, alltså låter han en tärning bestämma allt han tar för sig. Hans fru är inte så förtjust.

- ...eller är det kanske någon du till och med tycker är lite pinig?

Jag äger ju nästan hela serien om Ayla av J.M. Auel (sista boken fortfarande inte släppt i Sverige tror jag). Det är mycket natur, upprepningar, klyschor, oralsex och det säljer som fan! Klart jag kommer läsa upplösningen också.

Ärliga hälsningar
Mnemosyne

Kommentarer
Postat av: Mnemosyne

Jag ber om ursäkt för att jag inte kursiverat på lämpliga ställen, men Blogg.se ballade ur och kunde inte göra såna flashiga saker.

p.s. Jag har också Små citroner gula på skämslistan. Jag har kastat den men minnet av en usel bok är svårt att bli av med. Speciellt som jag betalade pengar för den. Över lag är Kajsa Ingemarsson helt enkelt en författare som jag ser ner på. Förlåt.

2008-03-18 @ 18:13:34
Postat av: Effi Briest

Du! Jag började läsa Små citroner gula som lunchbok en sommar. Jag kunde inte för mitt liv läsa ut skiten. Kajsa Ingemarsson borde skämmas för att hon skriver så dåliga böcker. Jag ger henne utan att tvivla min svarta kamel!
Synd på en annars rolig och smart tjej, liksom!

2008-03-18 @ 22:07:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback