Charlotta antar utmaningen!

- Vilken författare har du flest böcker av i din bokhylla, serier (exempelvis Harry Potter) inräknade?

Dött lopp mellan Narnia och Harry Potter, med sju böcker vardera. Narniaböckerna är härligt tummade, kantstötta och älskade, medan Harry Potter är något mer varsamt hanterade. Dock lika älskade.

- Vilken författare har du flest böcker av i din bokhylla, serier ej medräknade?

Agatha Christie tog solklart hem segern med inte mindre än tio titlar, fördel Hercule Poirot. På andra plats hamnade Henning Mankell med åtta titlar. Så långt inget märkvärdigt - kriminalhistorier bildar ofta... serier!


På tredje plats, alternativt första beroende på hur man tolkar seriebegreppet, kommer i alla fall Joyce Carol Oates med sju bokryggar. Vän av ordning noterar här snabbt hur jag skiftat språkbruk från titel till bokrygg. Anledningen till detta är enkel - två av ryggarna är nämligen samma titel, men den ena är på svenska och den andra på engelska... Och om man räknar dem som samma ger det sex titlar av Oates, vilket är lika många som nummer fyra på listan, nämligen *insert trumvirvel* Marian Keyes. Därav pinigheten. Jag vill inte vara en boksnobb, men okej, jag erkänner. Oates är ballare än Keyes.


- Är någon genre speciellt framstående?

För den som har läste ovanstående dravel är det nog ganska tydligt vad som vinner - nämligen deckarna. Problemet ligger så klart i hur man definierar genrebegreppet. Deckare är en enkel och lättdefinierad bokgrupp, vilket så klart gör att den står ut lite extra. Annars... pja... typ... eh, drama? Är det en litterär genre?

- Är det någon titel du vill pusha lite extra för?

Den bok som jag allra helst vill pusha för bor inte hemma hos mig, jag lånbytte den mot 1984 för typ... fyra år sen, och jag och bytaren har inte lämnat varandras böcker än. Hursom så är det Girlfriend in a Coma av allas vår 90-talshjälte och Generation X-definierare Douglas Coupland. Tankeväckande, dramatiskt och hjärtknipande, allt till tonerna av Smiths.



- ...eller är det kanske någon du till och med tycker är lite pinig?

Först tittade jag igenom hyllorna och tänkte att "nä, jag gillar minsann allt här, och inte skäms jag för det heller". Det var först när jag backat bakåt och satt mig bakom datorn som jag insåg att jag faktiskt blockerat ut en av titlarna. Så håll i er, för här kommer den. Min absoluta skämsbok, alla kategorier är Jenny S av Denise Rudberg. "Underhållande och lättläst 'revanschroman'. I will survive!" säger Mama, "Alltså, du kan inte lägga den ifrån dig utan måste läsa den från pärm till pärm" säger VeckoRevyn. "Pinsam, pinsammare, Jenny S" säger Charlotta. Och likförbannat läste jag den - utan att kunna lägga den ifrån mig - från pärm till pärm. Ibland gillar jag inte mig själv.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback