Bland de svenska storsäljarna

Nog har min nya arbetsplats mest ställt till med bekymmer för mig. Jag kommer att bli fattig som en kyrkråtta och mina arbetstider liknar en skiftarbetares på bruket. Men några få roliga saker har de bidragit med. Två graits böcker i månaden, vi har 30% rabatt på alla svenska pocketböcker, vi får läseex skickade till oss från förlagen (och då får man inte skämmas för att roffa åt sig) och vi får ta alla trasiga böcker med oss hem (det är där Mnemosyne, en rullstol och dåligt med vändradie kommer in i bilden).  Och igår fick vi vara med på den årliga Pocketgalan!! Här ges inte priser till så kallade högkvalitativa litterära alster utan här ges priser till de som pumpar ut mest böcker bland svenska folket.

Kvällens konfrencier var Erik Blix (känd från P1s Public Service bland annat). I fem kategorier delades det ut priser: ungdom, fackbok, roman, deckare och mest sålda översatta bok. Sedan delades det ut ett pris för bästa omslag. För andra året i rad vann John Ajvide Lindqvists formgivare Jens Magnusson. I år  för omslaget till Pappersväggar.

Emma Hamberg vann pris för mest sålda ungdomsbok (minns tyvärr inte vilken, hon var inte heller på plats). Mest sålda fackbok vann bland andra Mia Törnblom, Magdalena Graaf, Stefan Einhorn. Mest sålda romaner vann Jonas Gardell, Katerina Janouch, Jonas Hassen Khemiri, Jens Lapidus, Jan Guillou, Susanna Alakoski, Camilla Läckberg,
Mest sålda deckare vann Camilla Läckberg, Katerina Janouch, Roslund&Hellström, Arne Dahl, Håkan Nesser, Karin Wahlberg och en massa fler som jag ärligt talat inte kommer ihåg. Vad jag däremot aldrig kommer  glömma att jag, då vi lämnade salongen, såg till att gå så nära Khemiri som möjligt. Och jag lyckades nudda vid honom. Det var stort.

Mest sålda bok år 2007 var "Flickan som lekte med elden". Den hade sålt i typ 380 000 ex. Stickan finns ju inte kvar men en av förläggarna tog emot priset. Hon var inte glad och rolig någonstans och ville helst inte vara där alls. Kanske var denna tillställning alldeles för kommersiell (jag menar Läckberg vann ju två gånger) för hennes svåra kulturådra. Sammanlagt har Stieg Larssons alla böcker (inbundna och pocket) sålt i runt 3 000 000 ex. Det är ganska galet, men inte så konstigt.

Sedan blev det mingel, några författare stannade kvar och andra sprang så fort benen bar dem. Törnblom rusade och Khemiri och Lapidus softade. När vi gick fick vi en goodie bag, I min låg Pollack, Mankell och en anteckningsbok. Jag lyckades byta bort Mankell mot Törnblom så nu ska jag läsa hjälptillsjälvhjälpböcker.

Ps. Martin Melin hängde efter Läckberg och var nog glad över att få gå på galor igen. Troligen kan han inte läsa, men pirogen var god. Film som jag måste missa är filmatiseringen av Läckbergs böcker med Niklas Hjulstöm i huvudrollen. Är inte han med i typ alla svenska kriminalfilmer som görs? Jag gillar inte Läckberg...
Michael Nyqvist ska spela Mikael Blomkvist i filmatiseringen av Larssons böcker. (En kollega berättade för mig att han hade handlat hela trilogin av henne och sett väldigt skamsen och obekväm ut. Dagen efter hade hon läst att han var klar för filmen). Inte vad jag hade föreställt mig precis. Hoppas bara inte att Colin Nutley ska regissera och att Helena Bergström (iförd svart peruk) ska spela Lisbeth Salander.

 Er ryska minglare och kändisjournalist/ Dunja R

Kommentarer
Postat av: Mnemosyne

Men hur kunde åtta olika personer vinna kategorin "mest sålda roman"? Jag blir så förvirrad!

2008-03-11 @ 13:08:17
Postat av: Dunja

Ja, de var indelade i silver- och guldvinnare och sedan var det väl de som sålt flest romaner, inte DEN som sålt flest. Kanske var jag en smula otydlig. Jag kom på att Liza Marklund även vann för hennes briljanta "Nobels testamente", tyvärr var inte Liza själv på plats dock.

2008-03-12 @ 11:46:43
Postat av: C.I.

Shit vad ballt! Kändismingel med perks!

Vad gäller castingen till Stickan är jag mycket fundersam. Det är ju hon Noomi Rapace som ska spela Salander, och hon är ju... Inte så adolescent, om man så säger.

Anyhoo. Det verkar ligga i tiden att vara snäll, i alla fall om man tittar på fackboksvinnarna. Känns ganska bra.

Hej Hopp!

2008-03-13 @ 08:46:39
Postat av: Dunja

Dunja kopierar och klistrar

Platina = mer än 100 000 sålda ex
Guld = mer än 50 000 sålda ex
Silver = mer än 30 000 sålda ex

Mest sålda roman:
Susanna Alakoski - Svinalängorna (platina)
Jan Guillou - Madame Terror (guld)
Sara Kadefors - Fågelbovägen 32 (guld)
Denise Rudberg - Matilde (guld)
Jonas Hassen Khemiri - Montecore (guld)
Jonas Gardell - Jenny (guld)
Henning Mankell - Italienska skor (silver)
Carina Rydberg - Den som vässar vargars tänder (silver)
Martina Haag - Martina-koden (silver)
Katerina Janouch - Dotter önskas (silver)
Maria Ernestam - Busters öron (silver)

Mest sålda svenska deckare:
Stieg Larsson - Flickan som lekte med elden (platina)
Jens Lapidus - Snabba cash (platina)
Camilla Läckberg - Olycksfågeln (platina)
Liza Marklund - Nobels testamente (platina)
Åsa Larsson - Svart stig (platina)
Anders Roslund och Börge Hellström - Edward Finnigans upprättelse (platina)
Mari Jungstedt - Den döende dandyn (guld)
Katarina Wennstam - Smuts (guld)
Håkan Nesser - Människa utan hund (guld)
Anna Jansson - Främmande fågel (guld)
Karin Wahlberg - Blocket (guld)
Jonas Moström - Svart cirkel (guld)
Åke Edwardsson - Vänaste land (guld)
Lars Bill Lundholm - Kungsholmsmorden (silver)
Katerina Janouch - Våta spår (silver)
Arne Dahl - Efterskalv (silver)
Johanne Hildebrand - Fördömd (silver)
Camilla Läckberg - Snöstorm och mandeldoft (silver)

Mest sålda svenska fackbok:
Stefan Einhorn - Konsten att vara snäll (guld)
Magdalena Graaf - Det ska bli mig ett sant nöje att döda dig (guld)
Mia Törnblom - Mera självkänsla (guld)
Ingalill Roos - Energitjuvar (guld)
Kay Pollak - Att välja glädje (silver)
Mustafa Can - Tätt intill dagarna (silver)
Vera Efron och Natasja T - Såld (silver)
Catarina Hurtig - Prinsessor (silver)

Mest sålda ungdomsbok:
Emma Hamberg - Linas kvällsbok 1+2 (silver)

Mest sålda översatta bok alla kategorier:
Linda Olsson - Nu ska jag sjunga dig milda sånger (platina)

Pocketshops omslagspris gick till Jens Magnusson som formgett omslaget till Pappersväggar av John Ajvide Lindqvist, Ordfront förlag.

2008-03-14 @ 08:41:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback