Äntligen!

Efter en på sedvanligtvis nagelbitarspännande lappdragning, står det klart att brigadens nya tema kommer vara dystopier. För den oinvigde tjänar Wikipedias sammanfattning som en bra aptitretare inför vad som komma skall: "En dystopi är en fiktiv och futuristisk skildring av ett mardrömsliknande samhälle, ofta med ett politiskt budskap. Ordet är en sammansättning av grekiskans negation dys och utopi." Brigaden har med andra ord en munter period att se fram emot...

Efter en tids funderande och begrundande har följande titlar valts:

Orwell, George: 1984 (Dunja)
Huxley, Aldous: Brave New World (Charlotta)
Zamjatin, Jevgenij: Vi (Harry)
Boye, Karin: Kallocain (Effi)
Bradbury, Ray: Farenheit 451 (Mnemosyne)

(som ett bevis på hur tematypiska titlar brigadmedlemmarna, helt efter egna små huvuden, valt, är samtliga titlar även med på tidigare nämnda webbaserade encyklopedi. Detta inom parentes.)

Fredagen den sjunde december är det dags för temats första möte. Frk Raskolnikova står som ordförande, och öppnar därför portarna till sitt hem på en tid som meddelas av henne vid ett senare tillfälle.

Vid pennan,
Eder, C.I.

Kommentarer
Postat av: Lydia Stille

Åh, lyckos er som har 1984 att se fram emot! Och slutet.. SLUTET!

2007-11-27 @ 10:27:59
Postat av: Effi Briest

Jag tycker mest av läsningen är ångestladdad, jag känner paniken med Winston. Hoppas det är ett bra slut!
Dystopier var väl inget strålande tema så här i vintermörkret...

Postat av: Mnemosyne

Känner mig jävligt stressad över detta läsande...återkommer om jag ballar ur.

2007-11-28 @ 18:54:28
Postat av: Charlotta I.

Men sluta! Jag som inte har börjat än! Jag håller på Lydias tanke...

2007-11-29 @ 12:32:49
URL: http://www.bacchibrigad.blogg.se
Postat av: Lydia Stille

Undertecknad är något besviken över att inte slutet någonstans togs upp i protokollet. Känner mig manad att vid tillfälle samla Brigaden och ha en uppläsning av det sista stycket med medföljande föreläsning.

2007-12-19 @ 17:52:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback